Co mají společného čínská megapole Čcheng-tu, malebné severofrancouzské městečko Le Vaudreuil, irský technologický hub Cork s evropskou centrálou Applu a středočeský Rakovník? V každém z nich stojí továrna, která není možná přímo z budoucnosti, ale rozhodně je na ni skvěle připravená.

PRVNÍ ČÍSLO SPECIÁLU HOSPODÁŘSKÝCH NOVIN JE TU. VĚNUJE SE BUDOUCNOSTI ČESKA A NAJDETE V NĚM MIMO JINÉ:

HN Special 1 titul 1

 

V Čcheng-tu to je fabrika Siemensu, ve Francii výrobna Schneider Electric, v Corku pobočka Johnson & Johnson a v Rakovníku závod Rakona se 145 let dlouhou tradicí.

Ten je od začátku 90. let součástí nadnárodního koncernu Procter & Gamble, který z ní udělal jednu ze svých klíčových továren: jednak odsud zásobuje pracími a čisticími prostředky velkou část Evropy, jednak tu sídlí celosvětové vývojové centrum pro digitalizaci a automatizaci, které zavádí nejnovější inovace jako první v Rakoně. A právě to zaujalo analytiky Světového ekonomického fóra natolik, že rakovnický areál loni zařadili mezi devítku pionýrů moderního, na digitalizaci postaveného průmyslu.

Na první pohled Rakona nijak zásadně nevyčnívá: míchají se tu chemické polotovary a plní do nádob s etiketami jako Ariel, Jar, Lenor nebo Tide. Ty se následně poskládají na palety a ze skladů zamíří v kamionech k obchodníkům. Na tom by nebylo nic tak překvapivého, stejně jako na plně automatizovaných linkách, na kterých vše běží. Unikátní je pohon rakovnického technologického hemžení − ohromné množství dat.

Rakonu postihl po roce 2010 citelný propad, protože zákazníci ve velkém přecházeli na gelové prací prostředky místo prášků, na nichž byla její výroba postavená. A tak si řekli, že musí znatelně zefektivnit a zdigitalizovat zdejší provoz. S jedním i druhým jim pomohli experti na IT systémy z ČVUT, z několika start-upů, ale také zaměstnanci s vlastními nápady.

Každý výrobní a logistický proces je dnes v Rakoně napojený na systém kontinuálního sběru dat, ta se vyhodnocují v reálném čase, takže s nimi operátoři i inženýři mohou okamžitě pracovat. "Toto vše bylo možné díky zaměření na vzdělávání a rozvoj všech zaměstnanců závodu v oblasti digitálních technologií. Dnes je běžné, že si zaměstnanci sami vytvářejí aplikace, které zefektivňují práci," říká ředitel továrny Tomáš Andraščík.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se