Po celé tovární hale, která i s vybavením vyšla na 350 milionů korun, je rozmístěno přes dvacet robotických ramen. Téměř bez lidské asistence postupně z plechů vytvářejí stovky a stovky nerezových mřížek do sprchových koutů. Ty jsou jedním z mála výrobků břeclavské společnosti Alca plast, který lidé při běžném používání vidí. Další stovky produktů jsou zabudované ve zdech či podlahách koupelen a toalet.

Druhé číslo Speciálu Hospodářských novin je tu. Věnuje se ženám, které mění svět a najdete v něm mimo jiné:
  • Rozhovor s Martinou Navrátilovou o tenisu, politice, rovných právech žen a homosexuálů...
  • Portréty nastupující generace světových lídryň z pera výrazných Češek.
  • Interview s elitní vědkyní Jennifer Doudnaovou, která objevila unikátní metodu na úpravy DNA.
  • Žebříček TOP ženy Česka včetně rozhovorů s vybranými finalistkami.
  • Příběhy nejúspěšnějších světových start-upů založených a vedených ženami.
  • S elitní investorkou Reshmou Sohoniovou o evropské technologické scéně, stěhování z Indie do USA a o tom, proč dává peníze českým start-upům.
  • 124 stran inspirativního čtení jen za 99 Kč.

"Zlatem Alca plastu je to, že tu máme lidi, kteří dokážou navrhnout nejen produkt, ale i výrobní linku," říká při prohlídce moderní fabriky Radka Prokopová, spolumajitelka a výkonná ředitelka. "Pak si koupíme potřebné komponenty, třeba robotická ramena, ale sestavíme a naprogramujeme si je sami," pokračuje. Ačkoli měla na starosti výstavbu nové výrobní haly, zdůrazňuje, že samotná produkce je parketa jejího manžela: "Já se cítím víc jako obchodnice. Naše síla je v tom, že se skvěle doplňujeme."

"Můj muž je větší vizionář, víc technicky založený, je větší snílek, má cit pro trendy. Víc věří v dobré konce. Já jsem možná praktičtější, pragmatičtější, organizovanější. On je ten tahoun inovací, který řekne: Tyto stroje musíme mít, takhle to musíme vyrábět. A kdyby mě neměl, tak nějaké jeho skvělé nápady by zůstaly jen na papíře a jiné věci by bez určité míry opatrnosti mohly dopadnout špatně a stály by nás velké peníze," popisuje vzájemné rozdíly "paní ředitelka", jak ji zaměstnanci v Alca plastu oslovují.

Firma manželů Radky Prokopové a Františka Fabičovice se za dvacet let postupně vyvinula z břeclavské garáže až do středoevropské jedničky ve svém oboru. Roste každý rok zhruba o deset procent, obrat loni dosáhl 1,7 miliardy a čistý zisk se počítal ve stovkách milionů. Vyrábí 600 produktů, zaměstnává stejný počet lidí a exportuje do 70 zemí. Úspěch Alca plastu se promítl také do toho, že Prokopová zvítězila v anketě Hospodářských novin TOP ženy Česka v kategorii podnikatelka a loni spolu s manželem získali titul Podnikatel roku v soutěži poradenské společnosti EY. V roce 2015 se v soutěži vyhlašované Českou manažerskou asociací stala manažerkou roku.


Prokopová za nejdůležitější krok v podnikání považuje to, že se s manželem rozhodli si produkty sami vyrábět a budovat vlastní značku. "A to v době, kdy se sem začalo vozit milion čínských nekvalitních výrobků, což smetlo domácí výrobu v mnoha oborech. A my šli proti proudu a rozjížděli výrobkové řady. Spousta lidí se divila, proč to vyrábíme, když to můžeme vozit z Číny a tady bychom to mohli jen přebalit," popisuje Prokopová. "Klíčové je nejen vyrábět, ale i vyvíjet. Čím jednodušší výrobek je, tím hůře tomu dáváte přidanou hodnotu. Když je ta věc jednoduchá, může ji udělat každý a tím ztrácíte výhodu. Další důležitou věcí je, že pro dlouhodobý úspěch musíte být k trhu seriózní. Tím si vytváříte větší okruh zákazníků a můžete si dovolit dělat větší produktové série," říká.

Pokračování textu ze speciálu Hospodářských novin je k dispozici pouze pro předplatitele HN.

Předplatit HN od 146 Kč měsíčně

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.