Hlouček mužů v oblecích prochází automobilovou prodejnou na okraji Kladna. Střídavě se obrací k postavě ve svém středu. Mluví o technologiích, ziscích, vystavených autech i o tom, jaký o ně mají místní zájem. Osoba, kolem které se všechno točí, má krátké blond vlasy a i s podpatky neměří více než 160 centimetrů. A přesto je z ní cítit přirozená autorita respekt. Aby ne, je to šéfka automobilky Citroën, která se vůbec poprvé přijela podívat do Česka.

Druhé číslo Speciálu Hospodářských novin je tu. Věnuje se ženám, které mění svět a najdete v něm mimo jiné:
  • Rozhovor s Martinou Navrátilovou o tenisu, politice, rovných právech žen a homosexuálů...
  • Portréty nastupující generace světových lídryň z pera výrazných Češek.
  • Interview s elitní vědkyní Jennifer Doudnaovou, která objevila unikátní metodu na úpravy DNA.
  • Žebříček TOP ženy Česka včetně rozhovorů s vybranými finalistkami.
  • Příběhy nejúspěšnějších světových start-upů založených a vedených ženami.
  • S elitní investorkou Reshmou Sohoniovou o evropské technologické scéně, stěhování z Indie do USA a o tom, proč dává peníze českým start-upům.
  • 124 stran inspirativního čtení jen za 99 Kč.

V automobilovém světě je na vrcholných manažerských pozicích žen málo a přímo ve vedení jich je tolik, kolik má na zadní noze tapír prstů, tedy tři. V roce 2014 se šéfkou celého koncernu General Motors, kam patří značky jako Chevrolet nebo Cadillac, stala Mary Barraová a jen o pár měsíců později, konkrétně 1. června 2014, nastoupila na post šéfky Citroënu Linda Jacksonová. "Nebylo to obvyklé. Nejen proto, že jsem žena, ale hlavně proto, že jsem Britka, a přitom vedu francouzskou, v mnoha směrech konzervativní automobilku," uvažuje.

Mezi nejúspěšnější ženy na nejvyšších postech automobilek patřila ještě v letech 2011 až 2018 Annette Winklerová, ředitelka výrobce městských miniaut Smart, což byla původně divize Mercedesu, nyní ale částečně spadá pod čínský koncern Geely. Mary Barraovou a Lindu Jacksonovou pak loni na podzim doplnila Clotilde Delbosová, která se z postu viceprezidentky a finanční ředitelky posunula do nejvyššího křesla Renault Group (oficiálně je prozatímní generální ředitelkou).

"Mary Barraová mi tenkrát poslala milý vzkaz s tím, že mě vítá v branži a přeje mi štěstí, to bylo milé. Obecně se to ale mění, pamatuji si například na automobilové konference před dvaceti lety, kdy z 300 lidí jsme byly ženy jen tři, dvě z oboru lidských zdrojů a já. Teď už je tam žen mnohem více," říká Linda Jacksonová a dodává: "Pozitivní diskriminaci v tom smyslu, aby se na posty dosazovaly ženy jen proto, že jsou ženy, ovšem nemám ráda. Určitě je nutné uvažovat o tom, proč je žen v automobilovém průmyslu méně, ale moje přesvědčení je takové, že když jste ve svém oboru dobrá, okolí si toho všimne. A nekorektně přiznávám, že o to víc, když jste v tomto výrazně mužském světě žena."

Pokračování textu ze speciálu Hospodářských novin je k dispozici pouze pro předplatitele HN.

Předplatit HN od 146 Kč měsíčně

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.